۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۵۸۶۸۲۳
در نطق میان دستور وکلای ملت مطرح شد؛

فشار تورم هر روز بیشتر می‌شود| لزوم توجه مسؤولان به احیای بانکداری اسلامی

ناطقان میان دستور مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وجود تورم افسارگسیخته درکشور از دولت خواستند به اقشار آسیب‌پذیر جامعه توجه بیشتری کند.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه هفتم آذرماه سال ۹۷ در صحن سبز بهارستان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور پارلمان به شرح ذیل است:

لزوم توجه ویژه به وضعیت معیشتی فرهنگیان

 فریده اولادقباد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اسامی در نطق میان دستور ضمن تبریک هفته وحدت و هفته بسیج و روز نیروی دریایی، ابراز امیدواری کرد گام های عملی در راستای وحدت امت اسلامی برداشته شود و گفت: اعمال تحریم های یک جانبه و خصمانه امریکا علیه ایران در پی اعلام خروج از برجام توسط ترامپ، عدم قطعیت و بی اعتمادی های پیچیده ای را به وجود آورد که  باعث طرح مسائل کلیدی و راهبردی مهمی شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: اقدام امریکا در خروج از توافق هسته ای برجام مبتنی بر 4 محور آسیب پذیر کردن نظام جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است.

وی این چهار محور را "تاب آوری اقتصاد ایران"، " تضعیف سرمایه اجتماعی و شکاف سیستم سیاسی با محیط اجتماعی"، "شناخت ایالت متحده امریکا از زیرساخت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران پس از برجام" و "ضعف اروپا و سایر قدرتها در خنثی سازی آثار تحریم های ماه ژانویه" دانست.

اولادقباد ادامه داد: امید اصلی سناریوهای اعلام فشار بر ایران شکست خط مقاومت اقتصادی اجتماعی کشور پیش از بازیابی ظرفیت زیرساخت هسته ای کشور و استفاده از فشارهای اجتماعی در پرتو فشارهای تحریمی است.

وی توضیح داد: فصل مشترک همه سناریوها بر محور بالا بردن تاب آوری اقتصادی و اجتماعی ایران در برابر فشارهای تحریمی است. دولت جمهوری اسلامی که به دنبال حفظ منافع هسته ای کشور و منافع خود در برجام است، الزاما باید به توان مقاومت داخلی تکیه کند؛ این به معنی بی توجهی به دیپلماسی نیست بلکه صرفا اولویت گذاری برای مقاومت اقتصادی کشور در چارچوب بودجه بندی بحرانی با افزایش مبارزه با فساد برای استفاده حداکثری از منابع ارزی محدود کشور برای نیازهای استراتژیک کشور می باشد.

این نماینده مجلس معتقد است؛ تضمین اجرایی شدن بودجه بندی در شرایط بحرانی با بالا بردن شفافیت به منظور افزایش اعتماد ملی، جذب مشارکت بخش خصوصی غیررانتی، شفاف و رقابتی و مبارزه با فساد رانت خوار و منتفع از شرایط بحرانی کشور و نهایتا تامین نیازهای اقتصادی راهبری کشور می باشد.

اولادقباد، گام دوم را تشریح کرد و گفت: سطح قابلیت هسته ای کشور باید بیش از سطح قبل از برجام باشد تا بتواند جلوی خواسته های زیاده خواهانه جدید ترامپ را گرفته و وی را به بازگشت ایالت متحده به تعهدات خود وادار نماید نه اینکه ایران تعهدات برجامی خود را انجام داده و به برخی تعهدات حداقلی اروپا بسنده کرده و همچنان فشار تحریمی ایالت متحده بر همکاری کشورهای جهان به ویژه آسیایی ها را با خود تحمل کند

وی با اشاره به گام سوم توضیح داد: افزایش همبستگی و انسجام ملی؛ در این پیچ تاریخی حسساس باعث تاب آوری اجتماعی کشور در برابر تحریم ها خواهد شد و قطعا همبستگی و انسجام ملی یک شعار نیست بلکه یک ضرورت ملی است تا بتوانیم با اتکا به خرد جمعی و استفاده از ظرفیت ها و شخصیت هایی که منشاء خیر و اثر فراوان هستند، جهت برون رفت از چالش ها و تنگناهای موجود بهره مند شد که راه این امر گفتگوی ملی است.

این عضو فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از نطق خود به چالش های اساسی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش رسالت ساختن جامعه ای را بر عهده دارد که در آن استعدادها شکوفا و مدیران متعهد و متخصص پرورش می بایند.

وی افزود: معلمان به عنوان موتور محرکه دستگاه عظیم تعلیم و تربیت امروز از لحاظ رفاه و معیشت سخت در تنگنا هستند بنابراین دولت باید توجه ویژه به این قشر تاثیرگذار و مهم داشته باشد. متاسفانه دولت ها هزینه های آموزش و پرورش  را بار سنگینی بر دوش خود می دانند در حالی که بازده این سرمایه گذاری در بلند مدت پایه های اساسی توسعه را بنا می نهد.

اولادقباد ادامه داد: مهمترین این دغدغه ها در رابطه با سهم آموزش و پرورش در بودجه عمومی کشور است. سهم آموزش و پرورش کمتر از 10 درصد بودجه عمومی کشور است که بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 97 حدود 47 هزار میلیارد تومان بود که با حدود 10 هزار میلیارد تومان کمبود بودجه مواجه هستیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به کمبود منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: در حالی که منابع انسانی توانا و آموزش دیده، اصل و اساس موفقیت در هر سازمانی است؛ امیدواریم وزارت آموزش و پرورش، کمیته لازم برای  اجرای قانون ساماندهی نیروهای حق التدریس را به فوریت تشکیل دهد.

وی خواستار اجرای ماده 85 قانون برنامه ششم توسعه شد و گفت: همکاران فرهنگی ماهانه سهم 5 درصدی پرداخت می کنند ولی دولت سهم 5 درصد خود را در 2 سال اخیر پرداخت نکرده که لازم است در بودجه 98 به آن اهتمام ویژه شود.

اولادقباد از بطحایی خواست بیمه تکمیلی فرهنگیان را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پبگیری کند و افزود: حمایت از تشکل های معلمان ضرورت دارد؛ جای معلم در زندان و خط مسافرکشی نیست؛ جای معلم در کلاس درس است و امیدواریم به معلمانی عزیزی که پیگیر مطالبات بحق صنفی خود هستند، توجه شود.

رییس فراکسیون زنان مجلس همچنین ابراز امیدواری کرد بر اساسس اصول 20 و 21 قانون اساسی که مبتنی بر عدالت جنسیتی است از زنان در پست های کلان مدیریتی استفاده شود و ادامه داد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان یک فرصت طلایی برای استفاده از ظرفیت و پتانسیل جونان، زنان، اقلیت ها و اقوام است که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

تشدید وضعیت نامناسب معیشتی در سایه فقدان عدالت اقتصادی

عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در خانه ملت و در نطق خود، اظهار داشت: بر اساس فرمایشی از امام علی (ع) «هیچ کس در کوفه نیست که زندگی او سامان نیافته باشد، پایین‌ترین افراد نان گندم می‌خورند و خانه دارند و از بهترین آب آشامیدنی استفاده می‌کنند.»

نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت هفته بسیج و گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله حسن مدرس، تصریح کرد: بسیج تندیس پایداری و رمز جاوید مبارزه با بیدادگران و نام طوفانیش حجم پوشالی سکوت و سازش را به فریادی علیه زورمداران تاریخ مبدل کرد.

وی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری باید خداوند متعال را به واسطه داشتن چنین مردمی شکر کنیم، مردمی که در همه عرصه‌های انقلاب از پیدایش تاکنون در حوزه‌های جهادی، سازندگی، اقتصادی، نظامی،دفاعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی انقلابی گرانه حضور یافتند شایسته توجه و عنایت ویژه هستند.

پوربافرانی یادآور شد: آنچه این مردم را آزار می‌دهد و عرصه را بر آنها تنگ کرده است، تحریم و مشکلات اقتصادی نیست بلکه تورم و گرانی افسار گسیخته است زیرا مردم محاصره و تحریم را در تاریخ پر افتخار اسلام و انقلاب بسیار تجربه کردند. ترامپ و نابخردانی چون او را زیاد دیدند، مسلمان نماهایی چون آل سعود و آسمانی چون اسراییل را خوب می‌شناسند اما همه آنها را با جان و دل تحمل می کنند و در روزی که ترامپ به زعم خود خط و نشان می‌کشد، علی رغم وجود مشکلات اقتصادی، چنان صحنه به یاد ماندنی خلق می‌کنند که ترامپ دیوانه را راهی جز تسلیم نمی یابد.

وی ادامه داد: آری تورم و گرانی بی حساب و افسارگسیخته مردم را عصبی می‌کند، سیاست های غلط و شتاب زده‌ای که مردم را نمونه و آزمایش خطاب می‌کند، قابل تحمل نیست. دولت و دستگاه های نظارتی توجه لازم را ندارند و اولویت‌ها را فراموش کردند. وضعیت حاکم بر بازار لوازم خانگی معیشت و زندگی خانوارها را تهدید می‌کند و ازدواج بسیاری از جوانان را به تعویق انداخته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر این وضعیت به بازار ارز و دلار ارتباط دارد چرا با کاهش نرخ راز، قیمت ها کاهش نمی یابد. دستمزد کارگران مگر چقدر اضافه شده که قیمت کالا سه برابر شده است. قیمت حاکم بر بازار خودرو گواه دیگری بر این ادعا است. انحصار، عدم عمل به تعهدات، واردات و سوء مدیریت ها مردم را در تنگنا قرار داده است.

پوربافرانی تصریح کرد: خودروهایی که مردم برای معیشت یا گذران زندکی با اندک سرمایه از شرکت های خودروسازی خریداری کردند، تحویل داده نمی شود. مردم باید تاوان سیاست غلط و افزایش قیمت ها و عدم تدبیر را بپردازند، عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان نیز مزید بر علت است . کارگران ماه ها است که مطالبات خود را دریافت نکردند.

وی ادامه داد: چرا عدم پرداخت معوقات قطعه سازان باید منجر به تعویق، تعدیل و تعطیلی شود، بیکاری وضعیت معیشت را تهدید می کند و این در حالی است که قرار بود بیکاری روز به روز کاهش یابد اما متاسفانه بعضا افزایش یافته است. بر اساس نیاز امروز جامعه ایجاد اشتغال با تقویت واحدهای تولیدی در سال حمایت از کالای ایرانی است. چرا واردات به جای تامین نیاز داخل رقیب و دشمن خارج، دشمن تولیدات داخل شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: چرا 30 درصد یک واحد تولیدی فعال و 70 درصد آن غیر فعال است؟ چرا سرمایه گذار  برای دریافت تسحلیلات باید در صف انتظار، استعام و دالان های بروکراسی باشد که نه تنها انگیزه را از دست دهد بلکه ارزش تعهداتش هم کم شود. دولتمردان به جای افزایش نقدینگی و تهدید مجدد اقتصاد باید زمینه اشتغال فراهم شود. پرداخت اندک یارانه به بهانه جبرانی که ناشی از سه برابر شدن برخی قیمت ها است، دردی از کارگر، معلم، بازنشسته و سایر اقشار متوسط دوا نمی‌کند.

تبعیض در توزیع عادلانه شغل در مناطق محروم قابل تامل است

وی افزود: ما در برابر سیل بیکاران فارغ التحصیل و پدران و مادرانی که با امید فرزندان خود را به دانشگاه ها فرستادند، چگونه باید پاسخ دهیم البته تبعیض در توزیع عادلانه شغل به ویژه در مناطق محروم قابل تامل است، چه کسانی در برابر فساد، آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد و طلاق ناشی از این وضعیت پاسخگو است. چرا زمینه اشتغال موجود تقویت نمی شود و چرا مجوزه ها به کسانی داده می شود که دردی از اشتغال درمان نمی کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عدم توزیع عادلانه ثروت و درآمد، فقدان عدالت اقتصادی، عدم توزیع درست نقدینگی و عدم عمل به تعهدات اعتماد را سلب و کارگران و قشر ضعیف را در امرار معاش با مشکل مواجه می‌کند که امروز به این گروه اقشار متوسط هم اضافه شده اند. از سوی دیگر چرا در حوزه مالیات واردات و صادرات  تدبیر درستی نمی شود.

دامنه اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گسترش یابد

سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک مناسبت هفته بسیج، روز نیروی دریایی و قرارگیری در آستانه روز مجلس، گفت همه ما وظیفه مند هستیم که از شأن مجلس با گفتار و رفتار خود صیانت کنیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس قانون اساسی وظایفی دارد، عنوان کرد: طبق قانون اساسی ایراد و مغایرت های قانونی مصوبات را شورای نگهبان باید لحاظ کند و ورود مجلس و مجمع به این موضوع مغایر قانون اساسی بوده و رئیس مجلس باید در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام باید این موضوع را متذکر شوند.

وی افزود: ما نیز باید در فرایند قانونگذاری دقت کنیم که از ارائه طرح های خلق الساعه که به طور یقین در اجرا اثربخش نبوده و معضلاتی برای کشور به وجود می آورد، اجتناب کنیم و جریاناتی در جهت تضعیف مجلس قدم بر می دارند که حتما باید دستاوردهای دوره دهم در هفته آینده از سوی رئیس مجلس و نمایندگان برای مردم تشریح شود.

مقدسی همچنین تصریح کرد: ما وظیفه مند هستیم از جریانات و حرکت های پوپولیستی که برای کشور مضر هستند جلوگیری کنیم و به این فرهنگ اجازه شیوع ندهیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه دغدغه نخست مردم معیشت است و دولت نباید صورت مسأله را در حوزه اقتصادی پاک کند، اظهار داشت: قوای سه گانه باید بسیج شده و معیشت مردم و مسائل اقتصادی را اولویت نخست خود قرار دهند.

وی از دولت بابت مصوبه ای برای درمان جانبازان گلایه و ابراز کرد: در گذشته پول به بنیاد داده و خدمات به جانبازان ارائه می شد و آنها نیز راضی بودند اما طبقق مصوبه جدید پول به دستگاه ها داده شده و دغدغه جدیدی در جامعه جانبازان ایجاد شده است.

مقدسی همچنین با اشاره به قانون رفع موانع تولید که ستادی با همین عنوان را تشکیل داد، یادآور شد: این ستاد باید فعال شده و مصوبات آن به اجرا درآید مثلا برای هپکو، ماشین سازی اراک، آذراب و واگن پارس آونگان و سایر واحدها کامل اجرا نشده است.

نماینده مردم اراک ادامه داد: شبکه های پیام رسان و اطلاع رسانی شفاف و صادقانه را تقویت می کنیم اما جریاناتی از قبل انتخابات مجلس با تشکیل گروه های مجازی غیرمجاز و غیرقانونی جایگاه مجلس را تضعیف می کنند و وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت ضمن تقویت شبکه های پیام رسان داخلی که اطلاعات صحیح و به موقع به مردم می دهند باید جلوی حرکات تخریبی علیه نمایندگان را بگیرد.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت افزایش حقوق کارکنان، بازنشستگان لشگری و کشوری و فرهنگیان عنوان کرد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان اجرا شد که دامنه آن باید افزایش یابد و شامل حال کسانی که سوابق خود را به ثبت نرساندند شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم واقعی نیست و کشاورزان دغدغه دارند، خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل دیگر نیز وجود دارد که باید در حوزه اقتصادی اولویت قرار داده شود.

مطهری: برگزاری جلسه غیرعلنی برای ارائه توضیحات پیرامون ورود مجمع تشخیص مصلحت به برخی از مصوبات در هیأت رئیسه مطرح می‌شود

علی مطهری نایب رئیس مجلس در پاسخ به بخشی از سخنان مقدسی درباره ارائه نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره برخی مصوبات مجلس بدون اعلام نظر شورای نگهبان، گفت: درباره این موضوع نمایندگان بسیاری به ما مراجعه کردند که نظر شخصی بنده برگزاری جلسه غیرعلنی است که به زودی آن را در هیأت رئیسه مطرح می کنیم.

سیاست‌های دولت در قبال فعالان اقتصادی و تولیدی باید عادلانه باشد

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در بهارستان در نطق میان دستور خود ضمن تبریک به مناسبت هفته بسیج و روز نیروی دریایی و گرامیداشت روز مجلس، گفت: فرا رسیدن روز مجلس و سالروز شهادت آیت الله مدرس را گرامی داشته و توفیقات روزافزون همه همکاران خود را در مجلس شورای اسلامی که تجلی گاه خواست و اراده ملت و رکن اساسی مردم سالاری دینی است از درگاه خداوند مسئلت می نمایم.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی، افزود: یا ایها الذین امنوا کونو قوامین بالقسط(ای کسانی که ایمان آورده اید قیام کنندگان دائمی به عدالت باشید.)، امروز یکی از مهم‌ترین مشکلات مملکت که به نارضایتی عمومی دامن می زند عدم رعایت عدالت در طبقات اجتماعی، اقشار جامعه، کارمندان ارگان های دولتی و عمومی و مناطق استان های مختلف کشور است، هر گونه فعالیت دولت به خصوص در فصل بودجه بندی باید در راستای کاهش تبعیض های ناروا و توسعه متوازن کشور باشد.

بدری خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: استان اردبیل در انتظار سفر حضرتعالی است، اگر چه این امر اقدامی مثبت است ، اما کارنامه دولت های یازدهم و دوازدهم در استان اردبیل چندان قابل قبول نمی باشد، سهم استان اردبیل از بودجه های عمومی قربانی باز توزیع ناعادلانه اعتبارات و فرصت های ملی در بین استان ها است و جنابعالی به عنوان رئیس جمهور باید در صف اول رفع این معضل باشید.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در هفت ماه نخست سال 97 در استان اردبیل شاهد افزایش 46 درصدی آمار فوتی ها نسبت به سال گذشته هستیم، آمار تلفات منجر به فوت فقط در یکی از محورها 31 فوتی است تکمیل هر چه سریعتر پروژه راه آهن اردبیل-میانه و توسعه بزرگراهی جاده های استان اردبیل در راستای افزایش ایمنی تردد در استان هدفگذاری شده است.

بدری افزود: خوشبختانه با پیگیری های گسترده از همین تریبون مجلس پروژه راه آهن اردبیل در اولویت دولت قرار گرفت، اختصاص فاینانس داخلی 750 میلیارد تومانی به پروژه اقدام موثر دیگری در این خصوص بود که در کنار افزایش اعتبارات دولتی زمینه اختصاص بودجه سالانه بالغ بر 400 میلیارد تومان به پروژه را فراهم آورد، با این اقدامات ریل گذاری مناسبی برای تکمیل پروژه انجام شده و تداوم این روند و حرکت با زمانبندی دقیق برای تکمیل و بهره برداری از آن تا پایان دولت دوازدهم تکلیفی است که بر دوش جنابعالی که از چهره های کاربلد، با سابقه و خوش فکر کابینه هستید، قرار دارد تا انشالله شاهد به ثمر نشستن امید مردم قدرشناس اردبیل در خصوص شبکه ریلی در دوران وزارت جنابعالی باشیم.

وی اظهار کرد: طی سه سال گذشته با تعریف ردیف بودجه برای محورهای اصلی استان، توسعه بزرگراهی استان اردبیل آغاز شده است، اکنون که در زمان بودجه نویسی برای سال 98 قرار داریم لازم است تا با پیش بینی بودجه متناسب با نیازهای استان اردبیل و تخصیص به موقع آن به محرومیت استان در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی پایان داده شود.

بدری در بیان دیگر مشکل موجود در حوزه انتخابیه اش، یادآورشد: مساله دیگر استان اردبیل که موضوع روز کمیسیون اقتصادی مجلس هم بود، بحث نحوه واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی است، واگذاری کشت و صنعت و دامپروری مغان از همان ابتدا چالش های زیادی نزد افکار عمومی ایجاد کرد، چرا که هم نحوه قیمت گذاری قابل قبول نبود و هم اهلیت خریدار تایید نشده است.

وی بیان کرد: واگذاری کشت و صنعت مغان با شرایط فعلی در تضاد با منافع اقتصادی مردم ولایت مدار استان است و قیمت گذاری صورت گرفته به هیچ عنوان با ارزش واقعی دارایی های شرکت تطابق ندارد، تصویب طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری شرکت در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس گامی بزرگ در جهت احقاق حقوق اقتصادی اهالی حق شناس مغان و استان اردبیل است و من به نمایندگی از موکلین خود از رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس کمال سپس و قدردانی را دارم.

بدری خطاب به دولت، گفت: از دولت می خواهم در اسرع وقت نسبت به ابطال واگذاری اقدام کند، چرا که معتقدیم هر تصمیمی به غیر از این منافع مردم استان اردبیل را تهدید می کند و ما نمی خواهیم و نخواهیم گذاشت نیشکر هفت تپه دیگیری در قلب مغان اردبیل ایجاد شود.

وی خطاب به وزیر جهادکشاورزی، خاطرنشان کرد: تورم افسار گسیخته همچون سنگی است که به یک حوض آب انداخته می شود و موج های ایجاد شده توسط آن همه اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، چرا در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی پیش رو این مهم را لحاظ نکردید؟ افزایش فقط 14 درصدی قیمت خرید گندم نسبت به سال قبل حتی بدون توجه به آمار رسمی تورم در کشور در حالی که بازار تورم چندصد درصدی را تجربه می کند تبعات جبران ناپذیری همچون کاهش کشت این محصول استراتژیک، قاچاق آن به خارج از مرزها و بالتبع آن ازبین رفتن امنیت غذایی هموطنانمان را در پی خواهد داشت، کشاورز بیچاره تا کی باید چوب سوء مدیریت‌های شما را بخورد؟

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: سیاست های دولت در قبال فعالان اقتصادی و تولیدی باید عادلانه باشد، چیزی که حداقل در خصوص کشاورزان سیب زمینی کار اردبیلی رعایت نشده است، مسئول سیاست های یک بام و دو هوای دولت در بخش کشاورزی کیست؟ از یک سو دستور ممنوعیت صادرات سیب زمینی که دسترنج اصلی کشاورزان زحمتکش اردبیلی است را صادر می کنید و از سوی دیگر شاهد مصوبه ای هستیم که تولید برنج را در انحصار دو استان شمالی کشور قرار می دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: مگر دولت جمهوری اسلامی به کل کشور تعلق ندارد؟ چرا لابی های چند استان معدود در کابینه باید منافع عموم مردم را خدشه دار کنند؟  سیب زمینی کاران اردبیلی چه تفاوتی با برنج کاران شمالی دارند که یکی مورد غضب دولت و یکی مورد لطف بیش از حد آن قرار می گیرد؟

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: به این سوء مدیریت ها خاتمه دهید و بیش از این برخلاف جهت منافع کشاورزان حرکت نکنید.

بانکداری اسلامی را از کشورهای غیراسلامی بیاموزیم

حسن خسته بند نماینده مردم انزلی در پارلمان در نطق میان دستور خود ضمن تبریک میلاد باسعادت پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت روز دریادلان نیروی دریایی و هفته بسیج، از مردم شریف بندر انزلی برای اینکه چهارمین مرتبه به وی برای سپردن مسئولیت نمایندگی اعتماد کردند، تشکر و خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: امروز اشتغال دغدغه بیش از 90 درصد خانواده هاست و این موضوع باید مورد توجه همگان قرار گیرد. البته اشتغال پایدار نه اشتغال هفته ای 4 ساعت کار؛ که بر این اساس نیز آمار به مردم ارائه شود.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان در برابر مردم حوزه های انتخابیه خود در موضوع اشتغال و بیکاری شرمسار هستند، افزود: اوضاع اشتغال بسیار بحرانی تر از آن است که دولت نسبت به آن اقدام می کند. عدم تمایل جوانان با ازدواج و بسیاری دیگر از ناهنجاری های اجتماعی از جمله به وجود آمدن هزاران پرونده در دستگاه قضا نتیجه فشارهای اقتصادی است که مردم را درگیر کرده است.

وی خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد: درخصوص بانک ها بارها رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، مسئولان، کارشناسان و مردم از ظلم و ستم و نابود کردن اقتصاد توسط بانک ها اعتراض کرده اند، چرا تاکنون حریف این اژدهای هفت سر خانمانسوز نشده اید؟ بانک ها چرا در حوزه بنگاه داری و املاک وارد می شود؟ تا کی باید ملت منتظر اصلاح این امور بمانند. در این شرایط تحریمی نباید خودتحریمی کنیم. حداقل بانکداری اسلامی را از کشورهای غیراسلامی بیاموزیم که چگونه با مردم خود رفتار می کنند.

خسته بند اضافه کرد: بندر انزلی از نظر سرانه ورزشکاران مدال آور به نسبت جمعیت سرآمد بوده و به گواه آمار بعد از 4 استان این شهرستان به تنهایی رتبه پنجم کشور را دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور درخواست کرد اعتبار ساخت استادیوم ورزشی بندر انزلی افزایش یابد همچنین دستور حمایت منطقه آزاد از تیم فوتبال باشگاهی ملوان بندر انزلی بر اساس مصوبه هیئت وزیران برای خوشحالی مردم انزلی هر چه سریعتر صادر شود.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور باید با افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری به ویژه رزمندگان جنگ تحمیلی وضعیت معیشتی آنان رسیدگی کند.  اگر دختر دایی دیگر روسای جمهوری بر سر کار بیاید که صدای گلوله را نشنیده باشند از آنها چه انتظاری دارد؛ جوانان دیروز امروز دارای فرزندان بیکار در خانه هستند که باید به وضعیت آنها رسیدگی کرد.

وی تصریح کرد از رییس  دولت حامی محیط زیست  می‌خواهیم که به وضعیت نجات تالاب بندر انزلی میلیون ها لیتر پساب شیرآلات و زباله وارد تالاب انزلی می‌شود و این آمار نه تنها کاهش نیافته بلکه روبه افزایش هم بوده است. دیگر نمی دانیم به چه زبانی باید هشدار دهیم. اگر دولت نمی تواند هزینه های احیای تالاب انزلی را تامین کند بهتر است این وظیفه را به منطقه آزاد انزلی با نظارت محیط زیست واگذار کند.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: هر چه سریعتر باید نسبت به اتمام پروژه های مسکن مهر که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است اقدام شود.

خسته  بند همچنین از سربازان گمنام امام زمان که همواره با تروریست‌های خانم و جنایتکار توان خود رو به رو شده‌اند و امنیت را در کشور به بهترین شکل حفظ کردند کمال تشکر  خود را ابراز کرد و از وزیر کشور تقاضا کرد که مسئولیت خود در قبال پرداخت دستمزد ناجیان که جان صدها تن از هموطنان را در طول سال نجات می‌دهند اقدام کند.

وی ضمن تقدیر از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار ارتقای بودجه راه آهن قزوین-رشت- انزلی شد و رسیدن این خط آهن به بندر را بهره مندی آن از توجیه اقتصادی پروژه خواند و خواستار دستور عاجل برای تکمیل کنارگذر انزلی شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: به علت بی کفایتی تعدادی از مدیران متکبر و خودخواه و رفتار ارباب رعیتی آنان با  مردم اهالی انزلی، مردم منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی را منطقه آزار انزلی می‌نامند.

وی افزود: مدیران این منطقه را تبدیل به منطقه‌ و حیات خلوتی مسئولان کشوری کرده‌اند که هر از گاهی تعدادی جهت تفریح به این منطقه می‌آیند و با ارائه حداکثر خدمات به آنان تلاش در  تثبیت جایگاه خود در منطقه آزاد می‎کنند.

وی ادامه داد: این مدیران با حقوق‌های آنچنانی در منطقه آزاد و جذب آشنایان و عدم بکارگیری نیروهای محلی و همچنین تبدیل زمین‌های کشاورزی به پروژه‌های ویلاسازی سبب نارضاتی مردم شده‌اند.

خسته بند افزود: امروز بی تدبیری مدیران که در زمین دشمن بازی می‌کنند موجب بالا  رفتن نرخ ارز و سکه شده است و ملت خواهان رحم نکردن به این ظالمان هستند و در این راستا دشمن تلاش می‎کند با استفاده از امپراطوری رسانه‌ای خود اینگونه به ملت القا کند که همه مسئولان با این تروریست‌های اقتصادی هم دست هستند و با این شیوه مردم را از انقلاب ناامید کنند بنابراین همگان از اقدامات قاطعانه دستگاه قضا حمایت می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس تأکید کرد: در این مقطع از انقلاب کشور نیاز به آرامش دارد و هرکس با هر تفکر و سلیقه‌ای جلوتر از رهبر انقلاب حرکت کند در انحراف بوده که اگر خود را اصلاح نکند باید از قطار انقلاب پیاده شود و اینگونه نباشد که فقط در ایام محرم، رمضان و زمان رفتن به حج  کشور آرام باشد؛ به فرموده پیر جماران عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات